Volební program


Volte číslo 1

Dopis poslance Mgr. Pavla Klímy
ÚVOD
Zajištění kvalitní předškolní a školní péče v našich obcích je pro nás všechny prioritou, a proto jsme se coby zástupci a zástupkyně tří kandidujících subjektů (Nezávislí kandidáti – č. 1, Společně pro naše obce – č. 3 a NEZÁVISLÍ PRO NAŠE OBCE – č. 4) v této věci domluvili na společném programovém bodu, ve kterém vás seznámíme s naším realistickým plánem, jak situaci v našich obcích řešit. K tomuto kroku jsme přistoupili bez ohledu na řadu našich vlastních názorových i jiných rozporů, které nechť se promítnou do rozdílných názorů na jiné programové body, ale v otázce školy jsme připraveni vystupovat ve shodě. Náš společný postup budiž dokladem, že konsensus a kompromis nám není cizí a důkazem, že zajištění předškolní a školní péče je pro nás tou nejvyšší prioritou. Zároveň kategoricky odmítáme obyvatele a obyvatelky našich obcí uvádět v omyl vytvářením falešných a zcela nerealistických očekávání a představ o tom, co a kdy je možné realizovat. Naše obce potřebují konstruktivní realistické řešení, ne růžové brýle a nadýchané obláčky plné slibů.
VÝCHOZÍ STAV
Kapacity předškolní a školní péče
Předškolní a školní péče je soustředěna v obci Vysoký Újezd. Ta v současnosti disponuje mateřskou školou s kapacitou 150 dětí (dvě třídy v budově základní školy a čtyři třídy v objektu U lesa) a základní školou s kapacitou 150 žáků pro první stupeň. Druhý stupeň v obci chybí zcela. Obec již nedisponuje dohodou s obcí Loděnice o umisťování našich školáků a školaček do jejich základní školy, jako tomu bylo v minulosti. Umístění dětí školou povinných je tak každoročním opakujícím se bojem vedení obce, které se snaží svou zákonnou povinnost zajištění školní docházky řešit operativními dohodami s vedením základních škol okolních obcí a umisťování dětí dle jejich kapacitních možností. A ty se stále zmenšují.
Možnosti rozšíření kapacit stávajících objektů
Obec má k dispozici dva projekty na rozšíření kapacity stávající budovy ZŠ a MŠ a další možnosti:
  • projekt z loňského roku zpracovaný Ing. Jiřím Padevětem a kolektivem, který počítá s přístavbou v dolní části stávající školní zahrady a propojením se současnou budovou tunelem zčásti zapouštěným do země. Takto rozšířená budova by pojmula 270 dětí místo současných 150,
  • projekt z roku 2018, zpracovaný ASKdesign s.r.o., který počítal s přístavbou tříd ke stávající budově obecního úřadu i nových tříd v budově samotné a propojení této budovy s budovou školy nadzemním spojovacím traktem,
  • dále je tu i možnost rozšíření kapacity kontejnerového objektu MŠ U lesa, který je připraven na dodatečnou instalaci dalších dvou tříd v druhém nadzemním podlaží objektu, čímž bychom vytvořili prostor pro další třídy v současném objektu MŠ a ZŠ.
Počet dětí a demografický vývoj
V souvislosti s řešením problematiky předškolní a školní péče v našich obcích musí padnout jasné rozhodnutí, jaká data pro plánování a realizaci všech souvisejících kroků budou brána v potaz. Můžeme vycházet, jak se v současnosti děje, z evidence trvale přihlášených obyvatel nebo z demografické studie, kterou nechalo předchozí zastupitelstvo pro tento účel zpracovat. Jak rozvíjíme dále, jsme jednoznačně pro plánování na základě predikcí zmíněné studie, protože data z evidence obyvatel jsou zavádějící v tom smyslu, že počty trvale přihlášených z řady důvodů neodpovídají realitě. Díky tomu se mohou dramaticky změnit v okamžiku, kdy budou v obci dostupné navýšené kapacity pro předškolní a školní docházku našich dětí.
Pozemek pro budovu nové školy
V srpnu loňského roku obec zakoupila pozemek č. 166 v k. ú Kuchař o celkové rozloze 3,7 ha (37 000 m2) určený pro vybudování občanské vybavenosti. Hlavním záměrem je využít prostor pro občanskou vybavenost s důrazem na výstavbu budovy pro 2. stupeň ZŠ. Zakoupený pozemek je však zatím pouze orná půda. Až v novém územním plánu, jehož zadavatelem je naše obec a pořizovatelem MěÚ Beroun, je tento pozemek navržen jako stavební parcela pro občanskou vybavenost. Nicméně, než bude možné přijmout nový územní plán, je nutné vypořádat již čtyři roky táhnoucí se změnu č. 7 územního plánu stávajícího. Tato změna se týká jiných pozemků, které mají být změnou převedeny na stavební, což je jasně deklarovaný zájem developerské skupiny Crestyl. Ta v minulosti uzavřela s obcí dohodu o společném postupu v té věci a obec výměnou za souhlas se změnou samotnou a vzdáním se práva vystupovat proti ní získala pozemek pro vybudování objektu MŠ U lesa, 5 milionů Kč na její výstavbu a závazek vybudovat obchvat obce Vysoký Újezd. Protože zmíněný nový územní plán tyto pozemky developerské skupiny Crestyl na stavební nepřevádí, je logické, že skupina trvá na dokončení změny č. 7 plánu stávajícího, protože jinak by musela čekat na změnu č. 1 plánu nového, s nejistým výsledkem. Nemůžeme věřit předpokladu, že developer od svého záměru z ničeho nic ustoupí a vzdá se budoucích zisků. Zejména ne při vědomí, že obec již přijala de facto nevratné plnění, např. zmíněný pozemek pro vybudování nové MŠ a smluvně se zavázala proti tomuto záměru nevystupovat.
Spojení sil s okolními obcemi
Se sousední obcí Mezouň, kterou stejně jako nás trápí nedostatek kapacit zejména základní školy, byla předjednána spolupráce při výstavbě svazkové školy. To fakticky znamená, že by se obec Mezouň finančně podílela na stavbě nové školy výměnou za garanci příslušného počtu míst pro děti z jejich obce. Výstavba svazkové školy je v dotačním titulu Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy „Podpora rozvoje infrastruktury základního vzdělávání zřizovaného obcemi a dobrovolnými svazky obcí“ upřednostňována a dotace od státu je vyšší (85 %) než u školy budované pouze jednou obcí (70 %).
NAŠE REALISTICKÉ A ODPOVĚDNÉ  ŘEŠENÍ
Vybudování plnohodnotné základní školy je, s ohledem na demografickou prognózu obce, naprostou a neoddiskutovatelnou nutností, která zasáhne na dlouhé roky dopředu do rozpočtu obce a jejího chodu. Odmítáme ovšem zcela zásadně vytváření iluzí pro naše voliče a voličky, že za dva nebo tři roky, vůbec nemluvě o školním roce nejbližším, tady bude nová škola stát a fungovat. Příkladů k poučení nalezneme i v našem nejbližším okolí vícero, např. v Drahelčicích, Chrášťanech nebo Zbuzanech. Od rozhodnutí k cíli povede dlouhá cesta, a i horizont čtyř nebo pěti let považujeme za velmi optimistický. Aby se tento optimistický scénář stal realistickým, je zapotřebí vzdát se malicherných sporů o nevůle žité detaily, potlačit vlastní ega a přistoupit věcně k řešení problému v několika krocích. Dovolte nám představit tyto kroky tak, jak bychom je realizovali, získáme-li pro to od vás ve volbách dostatečný mandát:
Krok č. 1 – Rozšíření kapacity stávající budovy ZŠ
Nové zastupitelstvo se musí přestat tvářit, že existuje jediná možná varianta navýšení kapacity stávající školy, a to formou přístavby do zahrady stávajícího objektu. Jak jsme zmínili výše ve východiscích, existují i další studie a možnosti a další nové se spolu s blížící se výstavbou v sousedství Obecního úřadu nabízejí. Nové zastupitelstvo tedy musí co nejdříve obyvatelům a obyvatelkám předložit všechny realizovatelné varianty rozšíření kapacity stávající budovy ZŠ tak, aby šly mezi sebou porovnat zejména v těchto klíčových parametrech:
  • škola – celková kapacita dětí dosažená rozšířením,
  • jídelna – celková kapacita dosažená rozšířením,
  • odhad investiční náročnosti rozšíření a návrh financování rozšíření,
  • dopady na provozní rozpočet obce vč. dopadů financování dotační spoluúčasti obce,
  • dopady na zadlužení obce a z toho vyplývající limity financování dalších projektů obce úvěrem.
Nebráníme se a předem neodmítáme nejnovější návrh na rozšíření stávající budovy přístavbou ve školní zahradě, ale je to opravdu to nejsprávnější řešení? Pokud přístavbou do zahrady získáme až 120 nových míst (varianta se čtyřmi novými třídami bez odborné učebny) a budeme tak disponovat finální kapacitou 270 dětí pro I. stupeň ZŠ, jak to vyřeší situaci v letech 2026 – 2034, ve kterých tu podle demografické prognózy bude k umístění až 371 dětí téhož stupně? Tedy v podstatě o 100 dětí více, než bude činit rozšířená kapacita budovy? Co když unáhlenou realizací přístavby a zvýšením zadlužení obce zkomplikujeme nebo rovnou znemožníme výstavbu objektu pro II. stupeň, aniž bychom tím vyřešili problém I. stupně? Pojďme bez emocí zvážit a obyvatelům a obyvatelkám ve výše uvedené struktuře představit i další varianty. V úvahu přece připadá i rozšíření kapacity MŠ U lesa přístavbou do 2. NP a uvolnění prostor ve stávající budově ZŠ, k diskusi je i možnost přestěhování obecního úřadu do nových prostor ve výstavbě v jeho sousedství a propojení budov ZŠ a OÚ a vybudování I. stupně o dostatečné kapacitě, která vyřeší jeho problém definitivně a úplně. Projekt rozšíření a přístavby k budově obecního úřadu počítá i s variantou jeho zachování v budově, takže můžeme zvážit jak jeho přestěhování, tak ponechání v současných prostorách.
Krok č. 2 – Systematické umisťování dětí z obce do jiných škol
Nelehký úkol čeká nové zastupitelstvo v otázce umisťování dětí školou povinných do škol v okolí. Děje se tak každý rok a bojuje s tím každý starosta / starostka. Bez ohledu na to, jakou cestou se obec vydá, co se rozšíření vlastních školských kapacit týče, je nutné řešit i tento problém. Jde řádově o několik set dětí (I. i II. stupeň), kterým obec není schopna zajistit školní docházku v místě bydliště. A kapacity okolních a dosud spolupracujících škol se tenčí a tyto všechny naše děti nepojmou, byť do budoucna můžeme počítat s uvolněním větších kapacit ZŠ v Rudné (zatím je předjednáno 15 dětí), neboť Chrášťany rekonstruují zakoupený objekt na II. stupeň ZŠ a též obec Drahelčice již zahájila výstavbu devítileté ZŠ. Považujeme tedy za nezbytně nutné okamžitě a nezávisle na ostatních krocích zahájit jednání se Středočeským krajem o systematickém řešení pro minimálně následující čtyři až pět let. Nejde zdaleka jenom o samotné umístění dětí do jiných škol, ale zejména o logistiku a plnění povinnosti kraje zajistit dopravu, dojde-li k rozšíření školského obvodu, ve kterém budou spádové školy dále než 4 km.
Krok č. 3 – Vybudování nové budovy ZŠ (II. stupeň)
Vybudování nové budovy ZŠ (II. stupeň) na pozemku ve vlastnictví obce bude nejnáročnějším úkolem nejen pro zastupitelstvo, které vzejde z březnových voleb, ale i pro zastupitelstva budoucí. Nejenomže jde o finančně nejnáročnější krok, zcela mimo rámec možností obce jej financovat vlastními silami (např. s využitím úvěru) a jsme tedy plně závislí na vypsaných dotačních titulech a jejich podmínkách, ale co hůř, ve věci probíhajících změn územního plánu jsme výrazně limitováni a bez faktické možnosti proces jakkoli ovlivnit nebo urychlit. Navíc i zde si musíme nalít čistého vína. Naše obce by potřebovaly, aby došlo ke zmínění podmínek dostupného dotačního titulu, neboť dotace je v současnosti určena pro školy s minimálně dvěma třídami v každém ročníku, tedy pro 18 a více tříd (540+ dětí). Uvažovaný druhý stupeň pro 10 tříd (300 dětí) v naší obci je z pohledu dostupnosti dotačního titulu „málo“. I přesto se k tomuto bodu rýsuje pro nové zastupitelstvo nemálo úkolů, které bude nutné splnit, aby se vybudování nové budovy jednou stalo realitou. Jde zejména o přípravu a formalizaci svazku s obcí Mezouň (případně dalšími), abychom mohli dosáhnout na dotaci s 15 % spoluúčastí a ne 30 %. I spoluúčast 15 % bude při plánovaných nákladech na výstavbu představovat citelný zásah do obecního rozpočtu (uvažovaná výše investice bez ceny již zakoupeného pozemku se odhaduje na cca 200-230 milionů Kč), zmíněných 30 % je už téměř za hranicí obecních možností zcela. Dále považujeme za nutné zahájit přípravu projektu výstavby tak, aby jakmile to územní plánování dovolí, mohlo následující nebo další zastupitelstvo zahájit proces výstavby, resp. nejdříve nutné kroky před ní. Toto je objektivně mimo časový rámec, který bude mít nové zastupitelstvo k dispozici, ale je nutné na krok nerezignovat, ale připravit jej pro zastupitelstva budoucí.
Krok č. 4 – Ostatní priority obce, dopady
Je více než zjevné, že se zajištění školní docházky našich dětí školou povinných citelně dotkne obecního rozpočtu, protože i jen spolufinancování dotací na něj bude mít dramatický dopad. Tento fakt ale nemůže být důvodem, abychom na tuto naši zákonnou i morální povinnost rezignovali a my na ní nerezignujeme. Naopak! Nicméně za všechny tři naše kandidátky zcela jasně a dopředu deklarujeme, že existuje jeden projekt, který žádnému z výše uvedených kroků „neobětujeme“. A tím je vybudování obchvatu Vysokého Újezdu, který má citelně ulevit dopravě jak ve Vysokém Újezdě, tak v Kuchaři a na který tu naši spoluobčané čekají již desítky let. Obchvat má mj. umožnit převzetí komunikací v centru obce do majetku a správy obce. Bez toho nebude možné zahájit kroky ke zklidnění dopravní situace před naší stávající základní a mateřskou školou, která je zejména v ranních a odpoledních hodinách kritická. Nebudeme si ani na malý okamžik hrát s myšlenkou, že bychom developerské skupině Crestyl umožnili se z povinnosti obchvat vybudovat vyplatit, což umožňuje uzavřená dohoda. Částka, kterou by obec dle smlouvy obdržela, je vzhledem k reálné ceně, za kterou bychom obchvat budovali v budoucnu naprosto směšná a zanedbatelná a takový krok by znamenal, s pravděpodobností hraničící s jistotou, že by se obchvat nerealizoval nikdy. Navíc částka, kterou by obec obdržela, na komplexním problému školských kapacit našich obcí neřeší zhola nic.
ZÁVĚR
Vybudování plnohodnotné základní školy (I. a II. stupeň) je naší prioritou! Zajištění předškolní a školní péče je totiž nejenže dáno zákonem, ale je pro obec důležité i z řady jiných aspektů. Škola je důležitým spojujícím a socializačním prvkem obce a přispívá k utužování soudržnosti mezi jejími obyvateli. Škola nás nemá rozdělovat. Škola má spojovat!

Kuchař – v roce 2023 bylo Osadnímu výboru Kuchař slíbeno zpracování studie revitalizace návsi, včetně vybudování přechodu mezi zastávkami u obecního úřadu a rekonstrukce hráze rybníčku. Našim cílem bude nechat zpracovat potřebnou projektovou dokumentaci a získat příslušná povolení a stavbu zařadit do plánu investic a vyčlenit potřebné finance v rozpočtu.

Vysoký Újezd – Studie sídelní zeleně, která byla vypracována v celé obci VÚ, navrhla optimalizaci této návsi. Chtěli bychom iniciovat veřejnou diskuzi nad touto studií. 

 

Na podzim roku 2023 se sešlo vedení obce s Osadním výborem Kozolupy a projektantem nad plány přestavby a vybudování komunitního centra. V současné době se zpracovává dokumentace. V plánu je rekonstrukce a částečná přestavba současné budovy obecního úřadu v Kozolupech, kde se počítá s rozšířením prostor pro prodejnu, a tím zlepšení kultury prodeje.  V plánu je také zavedení vody, elektřiny a odpadu do stodoly, která bude sloužit jako místo setkávání obyvatel našich obcí. V součinnosti s osadním výborem Kozolup chceme připravit plány na revitalizaci venkovního prostoru okolo těchto objektů a požární nádrže.

Realizace tohoto projektu je částečně zajištěna díky získanému sponzorskému daru od společnosti Lomy Mořina spol s r.o.. Jedná se nejen o finanční dar, ale i o dar ve formě zajištění služeb. Lze tedy tyto plány realizovat bez zatížení obecního rozpočtu.

Náš cíl:

  1. Využít zelených ploch pro odpočinek a volnočasové aktivity obyvatel obce

Územní studie sídelní zeleně (veřejná zeleň) – Naše snaha bude postupně zahájit realizaci návrhů na využití ploch pro veřejnou zeleň, které by vycházelo z vypracované studie sídelní zeleně, kterou obec projednávala v roce 2023. Obec vlastní zhruba 20 ha na několika pozemcích v rámci katastru Vysokého Újezdu, které jsou v územním plánu vyčleněny jako veřejná zeleň. Rádi bychom zahájili revitalizaci a kromě výsadby dřevin umístili na pozemcích hrací a cvičební prvky, a také odpočinkové zóny. V současné době ve většině případů pozemky slouží sousedním parcelám jako úložiště odpadu, zeminy a pro převoz různého materiálu nákladními vozy.


  1. Postupné vybudování nebo rekonstrukce dětských hřišť a zřízení jednoduchých sportovišť

Golf Albatros nabídnul obci dřevěné dětské hřiště, které je momentálně umístěné v jejich prostorách. Ještě na podzim se projednávalo jeho přemístění a usazení do lokality, kde dětské hřiště chybí. Rádi bychom zahájili přípravu vybudování dětského hřiště a případně sportovní plochy v lokalitě Rochlova. 

Bohužel i na současných dětských hřištích jsou některé herní prvky nevyhovující normám či bezpečnosti. Bude tedy zapotřebí dovybavit i stávající hřiště.


  1. Prohloubení spolupráce s T.J. Sokol Vysoký Újezd

T.J. Sokol Vysoký Újezd – z našeho pohledu se jedná o důležitého partnera obce, jakožto vlastníka objektu sokolovny a pozemků určených pro sport, kulturní a společenské akce, čehož využívá i naše obce. Rádi bychom proto prohloubili spolupráci s T.J. Sokol Vysoký Újezd a projednali možnost na části pozemků vybudovat multifunkčního hřiště, které by mohla využívat nejen široká veřejnost, ale i Základní a mateřská škola Vysoký Újezd, která má už teď možnost podle svých potřeb využívat venkovní sportoviště a sociální zázemí.


  1. Podpora občanské vybavenosti a spolupráce obce s těmi, kteří by chtěli občanskou vybavenost v obci pomoci vybudovat

Zde máme na mysli sociální služby v obecním zájmu jako je zdravotnické středisko, lékárna atd. A jak na to? Zajistit podporu z rozpočtu, zajištění prostor na umístění ordinace či lékárny. Učinit pobídky lékařům, aby umístili do naší obce svou ordinaci, nejlépe sdílenou ordinaci pro žádané specializace.   

Obchvat Kozolup – díky zahájení pozemkových úprav v Kozolupech, prováděných Státním pozemkovým úřadem, má obec možnost využít jednoho projektu, který bude v rámci Plánu společných zařízení realizován a plně hrazen z finančních prostředků Státního pozemkového úřadu. Rádi bychom v rámci tohoto projektu tedy využili možnosti výstavby obchvatu Kozolup, který by vedl přes pole od kravína až směrem ke hřbitovu. Výrazně by se tím zlepšila dopravní situace a průjezd zemědělské techniky obcí Kozolupy. Projekční práce by měly být zahájeny v roce 2025. Podporujeme dopravní stavby připravované Středočeským krajem, které zlepšují dopravní obslužnost našich obcí.

Silnice II/116 Jinočany – Kuchař – Existuje již připravená projektová dokumentace na stavbu přeložky silnice II/116, která by se měla napojit na existující dopravní síť v Jinočanech a vést až do Hlásné Třebáně. Vzhledem k náročnosti projektu a faktu, že prochází chráněnou krajinou, byl projekt rozdělen na dvě etapy. První výstavba by měla probíhat od Jinočan až do Kuchaře a naším cílem bude prosazovat co nejdřívější zahájení realizace. Díky této přeložce by došlo k odklonění dopravy vozidel přes naše obce a pro naše občany hlavně k rychlejšímu a snazšímu napojení na Prahu 5 – Stodůlky bez nutnosti využívat stále ucpanou D5.

Rekonstrukce místních komunikací – rádi bychom dokončili potřebnou dokumentaci pro ulici Ke Kameňáku v místní části Kozolupy a s podporou dotací se zasadili o její následnou realizaci, stejně jako realizovali připravené projekty oprav místních komunikací v ulicích K Silu v místní části Kuchař a K Loužce v místní části Vysoký Újezd. O projektu rekonstrukce ulice K Loužce se hovoří již od roku 2009 a stále byl tento projekt odsouván. V létě 2023 se obci podařilo získat stavební povolení. Aby povolení nepropadlo, musí obec zahájit do dvou let její výstavbu. Vzhledem k takovéto připravenosti projektu je téměř jisté, že při vypsání dotací by obec tentokrát mohla mít úspěch a získat na stavbu finanční podporu. Zbavme se značky „Průjezd zakázán“ a udělejme z této spojovací komunikace průjezdnou silnici.



Na základě podkladů předložených finančním výborem rozhodlo zastupitelstvo o navýšení místního koeficientu daně z nemovitosti z původního 1,1 na koeficient 3 v Kuchaři a Kozolupech a koeficient 5 ve Vysokém Újezdu. V důsledku vládního konsolidačního balíčku došlo k navýšení i ze strany státu, kdy vláda navýšila základní sazbu o 80 procent, čímž obyvatelům Vysokého Újezdu výrazně pro letošní rok stoupl poplatek. Pro letošek již zastupitelé rozhodnutí změnit nemohou, ale na rok 2025 budeme prosazovat snížení koeficientu ve Vysokém Újezdu na hodnotu 3.